Panda’s en pinguïns, wat betekenen deze Google updates voor uw website? [infographic]

Panda’s en pinguïns, wat betekenen deze Google updates voor uw website? [infographic]
Pinguïn en Panda Update Google

Misschien heeft u als ondernemer al wel ergens iets gelezen over de laatste updates van het Google algoritme maar wordt u wat geïntimideerd door de implicaties die dit met zich meebrengt. Geloof mij, u bent niet de enige. U bent immers al druk genoeg met het leiden van uw bedrijf en het onderhouden van uw website zonder telkens te moeten ontcijferen wat elke wijziging in het algoritme voor uw online marketing en SEO strategie betekent.

Van het analyseren van elke factor die meespeelt in de ranking van uw website kunt u wel een dagtaak maken maar dan zou u bijna geen tijd meer over hebben voor uw bedrijf, daarom breken wij het voor u op in kleine behapbare stukjes. In het kort:

Wat is pinguïn?

Naast een prachtig dier dat op de Zuidpool leeft is het ook een versie van het algoritme van Google. Pinguïn 3.0 is in november nog geüpdatet en is gefocust op het tegengaan van SPAM en de kwaliteit van links van en naar een website.

Wat is panda?

Panda 4.1 heeft als doel de actuele content op websites aan te pakken. De laatste verandering in Panda is in september geweest.

Wat betekent dit voor mijn website?

Zowel Pinguïn als Panda zijn in het leven geroepen door Google om ervoor te zorgen dat de websites die in zoekresultaten worden getoond de best mogelijke resultaten zijn voor zoekopdrachten. In een poging om te voorkomen dat gebruikers teleurgesteld raken in resultaten gebruikt Google Pinguïn en Panda om de meest relevante en up to date websites hoger in de zoekresultaten weer te geven en tegelijkertijd websites die op kunstmatige manier hun posities hebben verhoogd af te waarderen naar de plek waar zij thuis horen.

Hieronder beschrijf ik twee gebieden van uw MKB of ZZP website die u kunt aanpassen en optimaliseren voor zoekmachines zodat Pinguïn en Panda voor u werken:

1. Domein autoriteit

Omdat domein autoriteit werkt met links is dit het terrein van Pinguïn. Het algoritme kijkt naar de kwaliteit en relevantie van de website waarnaar uw website linkt maar ook naar de kwaliteit en relevantie van websites die terug linken om op deze manier de autoriteit van uw website te bepalen. Het draait hier om een balans te vinden tussen kwaliteit en kwantiteit. Het hebben van enkele links van en naar websites met hoge autoriteit is effectiever dan tientallen links van en naar websites met lage kwaliteit.

Om de domein autoriteit van uw website te verhogen zijn er twee dingen belangrijk om te doen: maak meer outbound links (vanaf uw website naar anderen) en krijg meer inbound links (van anderen naar uw website). Hoe pakken we dit aan? Content of informatie is het antwoord. Hoe meer u schrijft des te meer kansen heeft u om naar andere websites te linken. Maar hoe meer u uw artikelen of informatie deelt op bijvoorbeeld sociale media des te meer kansen hebben mensen om terug te linken naar uw informatie en artikelen. Dit kan betekenen dat u de huidige informatie op uw website kan voorzien van relevante links maar u kunt bijvoorbeeld ook een blog (wel op uw website domein) starten om meer verse content te maken op een reguliere basis.

Dit brengt ons automatisch op het volgende punt om de Google Panda verliefd op u te laten worden.

2. Informatie rijkdom

Nu zitten we in het territorium van de Panda. Het algoritme leest de code van uw website en zoekt naar kwaliteit, relevantie en de rijkdom van uw informatie of content. Dit zorgt er voor dat wanneer iemand in de zoekmachine op een resultaat klikt hij of zij ook echt vind waar men naar op zoek is.

En terwijl de inbound links, (links terug naar uw website) waar we het hierboven over hebben gehad met Pinguïn, misschien lastiger en minder goed te controleren zijn voor MKB en ZZP ondernemers liggen de mogelijkheden wat betreft Panda volledig in uw handen. Nog beter nieuws? De meest recente update van panda is bedoelt om vriendelijker te zijn voor kleinere en middelgrote websites, om zodoende de kansen tegenover de ‘groten van het web’ meer gelijk te trekken voor wat betreft concurrentie in zoekresultaten.

Om gebruik te maken van deze “zachte Panda” moeten eigenaren van websites op twee manieren kijken naar de content op hun website: rijkdom, specificiteit. Panda 4.1 beloont websites die veel content hebben over een niche onderwerp, daar staat tegenover dat websites die informatie hebben over een grote verscheidenheid aan onderwerpen het zwaar te verduren krijgen. Ook wanneer uw content ‘dun’ is (korte artikelen zonder veel inhoud) kunt u hier last van hebben.

Google Panda content strategie

Hier in het kort een afbeelding met 10 punten die goed zijn om te doen op uw website en waarom Google deze belangrijk vindt.

Google-Infographic-Kwaliteitsrating

Dé online marketing partner voor het MKB. Van responsive website ontwikkeling tot advies over betere online vindbaarheid.