E-mail marketing is ook voor lokale bedrijven zeer interessant en kan een goede manier zijn om klanten en prospects in hun buurt, stad of regio te bereiken. Het kan dé manier waarop een bedrijf communiceert, relaties opbouwt met klanten en meer verkopen (online en offline) stimuleert op fundamentele wijze veranderen.
Voor lokale bedrijven is de basis van e-mail marketing hetzelfde als bij grote bedrijven maar al te vaak hebben eigenaren en marketeers van (kleinere) lokale bedrijven niet de tijd of expertise om het gewenste resultaat te behalen van een lokale e-mail campagne. Erger nog, soms kunnen bijvoorbeeld resultaten niet goed worden gemeten.
Hieronder geven we 5 tips basis tips voor lokale bedrijven, ongeacht het kennisniveau, om te helpen om het gewenste doel te behalen.
Lokale e-mail marketing tip 1: Alle lokale bedrijven zouden e-mail marketing moeten gebruiken!
Dit lijkt misschien een schot voor open doel maar wij horen nog te vaak dat eigenaren van lokale bedrijven de potentiële waarde van e-mail marketing onderschatten. Onlangs bijvoorbeeld zaten wij met een horeca ondernemer die over de loop van de jaren enkele honderden mensen op zijn e-mail lijst heeft ingeschreven. Met al die e-mails heeft hij nooit wat gedaan. Waarom niet? Waarom wel, antwoordde hij. Er was geen handig systeem om e-mails te versturen en er was geen tijd.
Waarom is e-mail marketing nog steeds relevant? Uit het DDMA rapport over e-mail marketing blijkt dat veel mensen marketing e-mails openen. Zie de statistieken hieronder.
Business-to-Business (B2B):
Gem. Confirmed Open Rate (COR*): 36,7%
Gem. Click Through Rate (CTR*): 10,4%
Gem. Click To Open Rate (CTO*): 27,6%
Business-to-Consumer (B2C):
Gem. Confirmed Open Rate (COR*): 35,5%
Gem. Click Through Rate (CTR*): 9,1%
Gem. Click To Open Rate (CTO*): 22,8%
De meest populaire dagen om e-mail te versturen zijn donderdag en vrijdag, echter blijkt uit het rapport dat zaterdag en zondag de meeste marketing e-mail wordt gelezen.
Dus als u eigenaar bent van een winkel en u weet dat uw e-mails het vaakst op zaterdag en zondag worden geopend en gelezen waarom verstuurt u dan niet vrijdagavond of zaterdagmorgen een mailing met uw aanbieding of coupon? Als die coupon terugkomt in de winkel weet u direct of uw mailing heeft gewerkt.
Lokale e-mail marketing werkt perfect voor uw aanbiedingen, evenementen of bijvoorbeeld als u een te gek nieuw product kunt aanbieden. Het is een zeer flexibel marketinginstrument.
Maar voordat u een e-mail verstuurt, er is nog een belangrijk punt dat u niet moet vergeten.
Lokale e-mail marketing tip 2: Meer inschrijvingen op uw bestand
U kunt nog zo een fantastische e-mail maken maar zonder mensen om deze naar toe te sturen staat u alleen in het bos te schreeuwen zonder dat iemand het hoort.
Er zijn voor lokale bedrijven talloze mogelijkheden om mensen te laten inschrijven op uw e-maillijst. Vraag om een e-mailadres als zij bijvoorbeeld een aankoop hebben gedaan. Stuur een bon digitaal toe en vraag gelijk of ze openstaan voor een mailing. Maar ook via formulieren op uw website of social media pagina is het makkelijk om mensen zich te laten inschrijven op uw mailinglijst.
Op welke manier u ook e-mailadressen ontvangt, u moet ze een goede reden kunnen geven waarom zij zich überhaupt moeten inschrijven. Wat zijn de benefits? Dit kan bijvoorbeeld zijn: een korting op de volgende aankoop, of bijvoorbeeld dat exclusieve aanbiedingen en promoties alleen maar via e-mail worden verstuurd.
Ok, u heeft nu een lijst opgebouwd. Vervolgens moeten er doelen gesteld worden, resultaten worden gemeten en daarop geanticipeerd worden.
Lokale e-mail marketing tip 3: Het doel van uw e-mail campagne bepalen.
U wilt een lokale e-mail campagne starten, dan begint dat met het stellen van een doel. Want zonder doel kunnen we ook nooit meten of de campagne succesvol is geweest.
Als we even terugkijken naar tip 1, e-mail marketing is een zeer flexibel marketing instrument. Wat wilt u bereiken? Meer merk bekendheid? Meer bezoekers op uw website om te leren over uw bedrijf of over uw producten? Of heeft u een offline bedrijf en wenst u meer bezoekers, eters in uw restaurant of meer gasten op een evenement?
Pas als u uw doel heeft bepaalt kunt u uw e-mail gaan ontwerpen.
Lokale e-mail marketing tip 4: Ontwerp en ontwikkel uw e-mail
Het schrijven van een e-mail naar uw klanten is toch wel heel anders dan het schrijven van een e-mail naar vrienden of familie. Een goed beeld van uw doelgroep en klanten is zeer belangrijk. Stelt u uzelf voordat u begint het maken van een e-mail de volgende vragen:
Wat is de demografie? Zijn het mannen of vrouwen? Singles of ouders met kinderen? Leeftijd?
Wat zouden ze leuk vinden? Uiteten of koken? Houden ze van sport?
Hoe komen je klanten op je over?
Wanneer zouden ze hun e-mails lezen? Of denkt u dat ze veel met hun mobiel bezig zijn?
Houden ze van korting? Hoe lopen uw instore aanbiedingen?
Oftewel, hoe meer u weet van uw klanten en de mensen die ingeschreven zijn op uw nieuwsbrief hoe meer succes u kunt hebben in het maken van uw e-mail.
Wat betreft de e-mail zelf: zorg voor een pakkend onderwerp of titel zodat mensen we willen klikken. Maak een mooie header met uw logo of bedrijfsnaam. Voeg de naam in van degene aan wie u stuurt, een persoonlijke touch helpt. Zorg voor een goede call-to-action (coupon, website link). Vergeet niet knoppen naar uw sociale media toe te voegen en uiteraard een link waarmee mensen zich eenvoudig uit kunnen schrijven.
Lokale e-mail marketing tip 5: Meet de resultaten
Goed, op dit moment heeft u dus uw doel van de campagne, een mailinglijst en een prachtige e-mail gemaakt en verstuurd. Wat nu?
We moeten gaan meten hoe succesvol de campagne is. Maar welke waarden meten we nu? Dat hangt uiteraard helemaal af van het doel dat u gekozen heeft.
Als u bijvoorbeeld uw bedrijf beter onder de aandacht wilt brengen dan kunt u bijvoorbeeld alleen al goed uitgaan van de hoeveel e-mails er geopend zijn en als tweede het aantal kliks door naar de website. U kunt het aantal kliks vervolgens vergelijken met het aantal bezoeken op uw website dat via Google Analytics bijgehouden wordt. Vervolgens kunt u bijvoorbeeld ook nog kijken wat deze mensen op uw website hebben gedaan.
Het wordt een ander verhaal om traffic naar offline winkels te herleiden. Maar door goed vooruit te plannen en te zorgen dat mensen hun ontvangen e-mail (coupon) uitprinten en meenemen naar uw winkel om een korting te krijgen kunt u toch eenvoudig de direct sales resultaten van uw e-mail campagne meten.
Nadat de campagne afgelopen is is het goed om te evaluaren waar mensen op hebben geklikt en waarom niet. Dit kan helpen om in de toekomst uw campagnes beter te stroomlijnen voor een beter resultaat. Want als iemand bijvoorbeeld wel op “meer informatie” over product A klikt en niet op product B kunt u zien waar de interesse van de ontvangers ligt. Uw kunt offline uw winkel beter inrichten en artikel A een meer prominente plaats geven.
Voor lokale bedrijven is lokale e-mail marketing nog steeds een relevant marketing instrument. Maar zoals uit dit artikel ook blijkt heeft het meer om het lijf dan alleen maar op het knopje “versturen” drukken. Het vergt een goede planning, strategie en een makkelijke manier om resultaten te meten. Echter, als u alle stappen goed volgt kan lokale e-mail marketing leiden tot een goed resultaat.
Meer van dit soort artikelen ontvangen?
Schrijf u dan in voor de MorgenOnline nieuwsbrief! Het laatste online marketing nieuws als eerste in uw mailbox.