Hoe waardevol zijn afbeeldingen op Google? Zoekgedrag op afbeeldingen..

Hoe waardevol zijn afbeeldingen op Google? Zoekgedrag op afbeeldingen..
waarde-van-afbeeldingen-voor-seo

Wist u dat 90% van de informatie die naar de hersenen gestuurd wordt van visuele aard is? Ons brein verwerkt beelden ook 60.000 keer sneller dan tekst. En diverse studies hebben aangetoond dat rond de 40% van de mensen beter reageert op afbeeldingen dan op platte tekst. Het is dus helder dat beelden van invloed zijn op mensen.

Laten we kijken naar een voorbeeld. Als ik het volgende dier zou beschrijven als: een klein, gedomesticeerd vleesetend zoogdier met een zachte vacht, een kleine neus en intrekbare klauwen, dan zou ik een kat beschrijven. Wanneer ik u in plaats daarvan gewoonweg een afbeelding van een kat laat zien, zou u direct weten dat ik een kat bedoelde.

Dat is waarom visuele content zo van belang is.

Waarom zijn afbeeldingen een essentieel onderdeel van uw SEO Strategie?

Content van hoge kwaliteit is onmisbaar voor organische zichtbaarheid. We hebben de laatste tijd gezien dat Google steeds meer prioriteit geeft aan afbeeldingen. Afbeeldingen zijn daarom een belangrijke SEO-component geworden. Beelden trekken de aandacht van zowel zoekmachines als bezoekers.

Afbeeldingen hebben de potentie om uw positie te verbeteren binnen de zoekresultaten en ‘engagement’ te creëren bij uw bezoekers. Ook spelen ze een rol in conversie doordat ze bounce rate kunnen verlagen en de tijd die uw bezoekers doorbrengen op uw website kunnen doen toenemen. Dit zijn twee factoren die Google gebruikt om uw website te waarderen.

Onderzoek uit zoek- en klik gedrag

Om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van gebruikers heeft Hoosh Technologies in samenwerking met IDSIA (instituut voor kunstmatige intelligentie) onderzoek gedaan onder leden van een speciaal opgezette community. Het doel was om marketeers een beeld te geven van zichtbaarheid scores gebaseerd op werkelijk gedrag.

In deze infographic bevat een aantal uitkomsten van hun onderzoek

zoekgedrag-studie-klikgedrag

Wat kunnen we hieruit opmaken?

Na analyse van het zoekgedrag van de onderzochte groep volgt hieronder een aantal uitkomsten.

(onthoud: deze uitkomsten beperken zich wel tot de onderzochte community)

Afbeeldingen stijgen binnen de resultaten-pagina (SERP)

(Search Engine Results Page / SERP: lijst met zoekresultaten na een zoekopdracht)

In de zoekopdrachten die geanalyseerd zijn, waren afbeeldingen niet het meest voorkomende type content binnen Google. Afbeeldingen komen zelfs minder voor dan videos. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er maar één blok afbeeldingen kan zijn in een zoekresultaten pagina, terwijl er meerdere video-resultaten kunnen zijn. Echter wanneer we kijken naar de hoogste positie in de zoekresultaten, na de tekstresultaten, komen afbeeldingen vaker voor dan videos en andere vormen van content. 70% van alle afbeelding-resultaten staat binnen de eerste vijf posities op de pagina. Dit betekent dat Google afbeeldingen naar boven duwt. Men realiseert zich dat gebruikers getrokken worden door afbeeldingen.

Afbeeldingen hebben een hoge CTR (Click Through Rate – doorklik percentage)

Hoewel afbeeldingen niet het meest frequente type content zijn op de resultaten pagina, krijgen ze meer kliks van gebruikers dan videos, forums, nieuws, kaarten e.d. Dus zorgen afbeeldingen voor meer verkeer dan andere content typen, buiten de klassieke tekstresultaten om.

Bezoekers scrollen binnen Google Afbeeldingen

Na analyse blijkt dat 35% van de groep verder naar beneden scrolt op binnen Google Images. Men scrolt twee keer zoveel op een pagina van Google afbeeldingen als op een pagina van zoekresultaten. Met andere woorden; afbeeldingen kunnen zichtbaarheid en traffic verhogen, zelfs wanneer ze niet bovenaan Google Afbeeldingen staan. Maar staan uw afbeeldingen bij de eerste vijf dan nemen uw kansen om gezien te worden uiteraard sterk toe.

Deze cijfers zouden inzicht kunnen geven in zoekgedrag in de toekomst. Een Google gebruiker zoekt bijvoorbeeld op “donkerblauwe jeans”. Hij of zij hoeft niet elke kleding website af te zoeken maar shopt gewoon direct binnen Google Afbeeldingen. Google gaat daar uiteraard steeds verder mee. Zij speelt daar met Google Shopping dan ook op in.

Google Images zorgt voor verkeer naar uw website.

Volgens resultaten uit het onderzoek bezoekt 63% van de gebruikers die klikt op een afbeelding ook daadwerkelijk de bijbehorende website. De eerste afbeelding bovenaan links krijgt gemiddeld 17% van de klikken, de tweede 7,9% en de derde en vierde zo’n 5% van de klikken. Vervolgens gaat het bergafwaarts tot 1% bij de negende afbeelding tot onder de 1% na de 20e afbeelding.

Deze resultaten zullen exacter worden naarmate meer data geanalyeerd is.

4 Redenen om afbeeldingen te gebruiken en te optimaliseren.

1. Om hogere ranking te bewerkstelligen

Geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen uw positie binnen Google ten goede komen. Het komt nog wel eens voor dat grote merken hun afbeeldingen niet goed geoptimaliseerd hebben en daardoor grote aantallen bezoekers mislopen. Kleinere retailers die hun afbeeldingen wél geoptimaliseerd hebben krijgen daardoor de kans hoog binnen de zoekresultaten te eindigen, maar dan met hun afbeeldingen. Zo trekken ze relatief veel aandacht.

2. Relevant verkeer genereren

Wanneer uw afbeeldingen eenmaal geoptimaliseerd zijn, zult op een gegeven moment meer verkeer naar uw website krijgen. 60% van de consumenten zijn meer geneigd op een bedrijf te klikken waarvan afbeeldingen in de zoekresultaten voorkomen. Het genereren van verkeer is uiteraard mooi, maar wanneer dat verkeer ook relevant is zou dat nog mooier zijn. Als u afbeeldingen gebruikt op uw website zonder relatie tot de rest van de inhoud dan levert dat geen relevante bezoekers op. Deze bezoekers komen immers binnen via een afbeelding waarvan zij dachten dat die representatief was voor de inhoud. Dus gebruik afbeeldingen niet slechts als decoratie.

3. Boost uw online verkopen

Bij het ‘Eyetrack III’ onderzoek van ‘The Poynter Institute’ werden tientallen mensen een uur lang geobserveerd terwijl ze fake nieuwswebsites voorgeschoteld kregen maar met echte multimediale content. Daaruit kwamen een paar interessante patronen naar voren: bij de meeste mensen fixeerden de ogen zich links aan de bovenkant van de pagina en bleven daar een beetje hangen voordat ze van links naar rechts gingen. 20 van de 25 grootste nieuws websites plaatsen de belangrijkste afbeelding linksboven. Dit betekent dat bezoekers eerder naar de afbeelding zullen kijken dan de tekst. Ook kwam naar voren dat duidelijke gezichten binnen afbeeldingen vaak de aandacht trekken op pagina’s, en er wordt zelfs vaak op geklikt op deze foto’s.

Volgens Social Media Marketeer Jeff Bullas, vindt 67% van de consumenten dat de kwaliteit van een productfoto erg van belang is bij de aankoop van het product. In sommige gevallen wordt zelfs aangegeven dat de kwaliteit van de foto belangrijker is dan de productbeschrijving en productreviews. Juist gebruik van afbeeldingen komen uw online verkopen zeker ten goede.

4. U heeft visuele content voor uw sociale media

Wanneer u eenmaal goede afbeeldingen heeft om op uw website te gebruiken heeft u ook meteen wat te delen op social media. U creëert met goede afbeeldingen meer engagement op social media gebied (shares, likes en reacties)

Michael Selzner geeft een goede beschrijving in zijn artikel op ‘Social Media Examiner’: “When you merge the power of imagery with original content, then it gets shared a lot.” Wanneer u goede content heeft waarbij op de juiste manier gebruik gemaakt wordt van afbeeldingen, heeft u goede kans om gedeeld te worden.

Tips om uw afbeeldingen te optimaliseren

  • Zorg ervoor dat u afbeeldingen gebruikt die samenhangen met uw content
  • Optimaliseer uw afbeeldingen voor gebruikers én zoekmachines.
  • Gebruik bestandsnamen die relevant zijn voor de afbeelding en de inhoud van de pagina.
  • Gebruik beschrijvende ALT tekst en gebruik keywords in de alt-tekst, de bestandsnaam, de titel van de pagina en in de tekst rondom de afbeelding.
  • Optimaliseer uw afbeeldingen voor social media

Conclusie

Afbeeldingen trekken de aandacht van zowel de bezoeker als zoekmachines. Dit maakt ze belangrijk voor uw positie in de zoekresultaten. Om een hogere ranking te krijgen, meer verkeer naar de website te genereren en content voor social media campagnes te hebben zou elk bedrijf goede afbeeldingen moeten gebruiken en deze optimaliseren.

  • Afbeeldingen worden naar boven gepusht op de zoekresultaten pagina’s
  • Afbeeldingen hebben een hoge click-through-rate op de zoekresultaten pagina’s
  • Gebruikers scrollen verder door Google Afbeeldingen
  • Google Afbeeldingen genereert verkeer naar uw website

Hoe belangrijk zijn afbeeldingen voor uw bedrijf? Gebruikt u en optimaliseert u uw beelden?

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u dan in voor de MorgenOnline nieuwsbrief! Het laatste online marketing nieuws als eerste in uw mailbox.

Dé online marketing partner voor het MKB. Van responsive website ontwikkeling tot advies over betere online vindbaarheid.