Hoewel het goed mogelijk is om een bestaande website effectief te optimaliseren, is het over het algemeen het meest efficient om de benodigde SEO componenten in het ontwerp en de structuur te verwerken vanaf het begin. Of u nou een ontwerper inhuurt, van een basis template gebruik maakt of uw website van de grond af bouwt, het blijft belangrijk om de basiskennis in huis te hebben van hoe u een SEO – vriendelijke website moet bouwen.
De onderstaande 8 meest belangrijke factoren volgen hieronder. Wanneer u rekening houdt met deze factoren zorgt u dat uw website gebruiksvriendelijk is voor uw bezoekers en geoptimaliseerd is voor de bekende zoekmachines.
1. De juiste URL Structuur
Bij het vaststellen van welk type URL structuur u gaat gebruiken is het van belang dat uw URLs het onderwerp van uw content duidelijk weergeven. Dit betekent dat de URLs statisch van aard en beschrijvend moeten zijn. Ze moeten relevante keywords bevatten zodat zowel de zoekmachines als uw bezoekers precies weten waar uw webpagina over gaat.
Wanneer u URL’s gebruikt die uit meerdere woorden bestaan beveelt Google aan om streepjes ‘-‘ te gebruiken en geen underscores ‘_’ om uw woorden te scheiden. Voorkom het gebruik van ID – nummer of andere irrelevante karakters in uw URL’s; zowel Google als uw bezoekers prefereren korte, simpele URL’s die duidelijk het onderwerp van uw pagina-inhoud weergeven.
Een voorbeeld van een goede URL zou kunnen zijn: www.uwwebsite.nl/beste-ruitenwissers-voor-uw-auto
Een voorbeeld van een slechte URL zou kunnen zijn: www.uwwebsite.nl/?sns/8900/cat73736
2. Eenvoudige en Beschrijvende Navigatie
In het meest ideale geval is uw navigatie structuur simpel, efficient en eenvoudig voor Google en uw bezoekers te volgen. Veelal wordt de hoofdnavigatie horizontaal langs de bovenkant van de web-pagina of verticaal langs de linkerkant van de web-pagina geplaatst. Sommigen kiezen ervoor om hun navigatie elders te plaatsen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat horizontaal bovenin en verticaal links het beste werken.
Dropdown en flyout menu’s kunnen gebruikt worden, maar moeten niet te complex worden omdat deze minder eenvoudig te navigeren zijn door zowel uw bezoekers als door de ‘bots’ van zoekmachines. Text-links zijn het beste en het aantal menu-items moet behapbaar blijven (6-7 menu-items is prima) zodat bezoekers niet worden overstelpt met onnodige opties en extra’s.
(Echter het gebruik van een mega-menu-dropdown, wanneer goed gestructureerd, zal het ook goed doen)
3. Responsive Design
Om ervoor te zorgen dat uw bezoekers uw website op een overzichtelijke manier kunnen gebruiken, op welk apparaat dan ook, zou uw website ‘responsive’ moeten zijn. Een aparte mobiele site kan ook werken, echter gaat een responsive website ‘duplicate content’ tegen (slecht voor SEO) en hoeft u slechts 1 website te beheren in plaats van twee aparte.
En recente wijzigingen in het algoritme van Google hebben invloed op hoe content aangeboden moet worden met betrekking tot SEO. Responsive websites hebben de voorkeur van Google en worden hoger geplaatst in de zoekresultaten. Voor meer over Responsive Design lees dit artikel.
4. Social Media Integratie
Likes van Facebook en shares van Facebook en Twitter zorgen ervoor dat uw content zich verspreid over het web en bij meer mensen onder ogen komt. Dit genereert meer links en meer engagement en heeft een positieve invloed op uw positie in zoekmachines maar ook uw merkbekendheid, autoriteit en uw bereik.
Een paar best practices om Social Media te integreren in uw website zijn bijvoorbeeld:
- – zorgen dat u social media share iconen duidelijk zichtbaar zijn op uw productpagina’s en alle blogposts
- – het promoten van uw website inhoud via de bekende social media kanalen
- – ‘social sign in’ inloggen met via Social Media bij een Webshop
5. Geoptimaliseerde Afbeeldingen
Let er bij het ontwerpen van uw website op dat uw afbeeldingen de minimale betandsgrootte hebben zodat deze net zorgen voor een goede gebruikservaring (ideaal tussen 20-100kb). Een goede manier is vaak om de afbeeldingen vooraf te schalen tot het formaat waarvan u ze wilt weergeven op de site. Dit is beter omdat zware afbeeldingen die in de broncode verkleind worden de website trager maken. Traag ladende websites getuigen van een verminderde gebruikservaring en worden afgewaardeerd in organische zoekresultaten.
De ‘alt image’ tekst is ook nog steeds belangrijk. Zorg er dus voor dat u uw afbeeldingen voorziet van passende keywords, zelfs bij de afbeelding van uw logo, maar ook bij een slider afbeelding, een header afbeelding, knoppen en andere grafische elementen die u verwerkt in het ontwerp van uw website.
6. Doe Keyword Onderzoek vanaf het Begin
Keyword-onderzoek voorafgaand aan uw webdesign project betekent niet alleen voordelen ten aanzien van SEO, maar een betere gebruikservaring over de gehele linie. Zelfs alleen al het doen van wat basaal keyword onderzoek met de Google Keyword Planner kan een groot verschil maken. Door het onderzoeken van woorden en zinnen gerelateerd aan het hoofd-onderwerp van uw website kunt u niet alleen ontdekken welke zoektermen uw doelgroep gebruikt om uw producten of diensten te vinden, maar u kunt ook vaak ook relevante subcategorieën vinden die wellicht interessant zijn.
Kennis van welke onderwerpen en sub-onderwerpen uw bezoekers zullen zoeken zal een groot voordeel zijn bij het structureren van uw website en het inrichten van uw menu navigatie; welke categorieën u zou moeten gebruiken. Klik hier voor meer over keyword onderzoek.
7. Optimaliseer uw Pagina-laadtijden
Een efficiënte laadtijd voor uw website is belangrijker dan ooit. Volgens deze infographic van Kissmetrics is de drempel voor het wegklikken van een site momenteel 5 seconden voor mobiele gebruikers en 3 seconden voor desktopgebruikers. Dit betekent (onder andere) dat uw afbeeldingen het juiste formaat moeten hebben, dat u uw CSS en JavaScript moet minifyen (optimaliseren), dat u moet zorgen voor browser caching en verdere methoden van compressie moet toepassen. Om te zien wat de laadtijd van uw website is kunt u gebruik maken van bijvoorbeeld GTMetrix, PingDomTools of Google’s eigen tool PageSpeed Insights.
8. Juist gebruik van Sitemaps
Zorg ervoor dat u zowel een HTML sitemap integreert voor uw bezoekers als een XML sitemap voor de zoekmachines. Hierdoor kunnen uw bezoekers de exacte locatie vinden van hetgeen zij naar naar zoeken en kan Google op een efficiënte wijze de website indexeren. Voor WordPress bestaan er plugins voor beide soorten sitemaps: HTML Page Sitemap plugin en de Google XML Sitemaps plugin.
Als u eenmaal uw website gebouwd heeft is het van belang dat u de best practices voor SEO blijft hanteren, dus op het gebied van content, link-building en social media. Dit betekent het integreren van Google Authorship, on-page SEO strategieën toepassen en het zorgen voor links naar uw website (echter wel links van hoge kwaliteit, dus geen massa links inkopen)
Er zijn nog vele andere SEO elementen die geïntegreerd kunnen worden en uw positie binnen Google ten goede kunnen komen. Houd daarom ons blog in de gaten om op de hoogte te blijven van wijzigingen met betrekking tot de algoritmes van Google en andere zoekmachines.
Meer van dit soort artikelen ontvangen?
Schrijf u dan in voor de MorgenOnline nieuwsbrief! Het laatste online marketing nieuws als eerste in uw mailbox.