Dat de smartphone ontzettend populair is moge duidelijk zijn, deze zal ook echt niet meer uit het straatbeeld verdwijnen. Ook het gebruik van de smartphone om op het web te surfen groeit nog immer, dit geldt uiteraard ook voor het aantal zoekopdrachten dat via mobiele telefoons wordt uitgevoerd.
Het is enorm frustrerend als je, nadat je op Google gevonden hebt wat je zocht, geconfronteerd wordt met een website die vervolgens niet geoptimaliseerd is voor gebruik op mobiele telefoons. Dat wordt dus zoomen, tikken, pinchen en met je nagel proberen om links in te klikken. Google begrijpt dit en sinds vandaag gaat het bedrijf het gemakkelijker maken voor mobiele zoekers door mobiel vriendelijke websites aan te geven met een label in de zoekresultaten. Zie de afbeelding boven dit artikel.
De komende weken wordt de verandering wereldwijd uitgerold. Hieronder de criteria waaraan een mobiel vriendelijke websites moet voldoen om gedetecteerd te worden door de Googlebot:
– Geen software die mobiele apparaten niet ondersteunen; zoals Flash
– De tekst moet leesbaar zijn zonder te zoomen
– Content moet zich meeschalen naar de schermgrootte van de bezoeker zodat deze niet horizontaal hoeven te scrollen
– Links moeten ver genoeg uit elkaar staan zodat ze makkelijk geklikt kunnen worden
Om te testen of je website voldoet kan je de Mobile-Friendly Test uitvoeren. Daarnaast ook nog wat documentatie hoe je een mobiel vriendelijke website kan verbeteren of maken: Webmasters Mobile Guide . Momenteel zijn deze nog in het engels maar als er updates zijn in het Nederlands plaatsen we die hier.
Meer van dit soort artikelen ontvangen?
Schrijf u dan in voor de MorgenOnline nieuwsbrief! Het laatste online marketing nieuws als eerste in uw mailbox.