Waarom uw Facebook advertenties niet werken en Wat eraan te doen

Waarom uw Facebook advertenties niet werken en Wat eraan te doen
adverteren-op-facebook

Wat u kunt doen om uw Facebook Campagne te verbeteren.

Facebook is de toekomst van Adverteren op Internet, wordt wel eens gezegd.

Het lijkt soms dat advertenties van anderen omzet genereren terwijl uw eigen advertenties daar gewoon maar staan, aan de zijkant van de pagina – zonder kliks, alsof ze genegeerd worden door uw publiek.

U vraagt zich dan natuurlijk af wat er aan de hand is met uw Facebook campagne. Uw advertenties worden niet opgemerkt, bezoekers vertrekken meteen weer van uw landingspagina of uw propositie lijkt geen waarde te bieden.

De vraag wordt dan: Verdienen bedrijven ook echt geld met Facebook advertenties of is dit allemaal maar schijn?

Wanneer u allerlei succesverhalen leest over Facebook advertenties wilt u Zuckerberg wel aan z’n haren naar uw kantoor slepen om hem te vragen waarom uw Facebook campagne nauwelijks vruchten afwerpt: De Return On Investment is veel te laag, of niet eens positief.

Als dit een beetje bekend in de oren klinkt, zijn er vast een paar dingen die u nog kunt bijschaven aan uw campagne. Hierna volgen de meest voorkomende redenen waarom uw Facebook advertenties niet converteren.

U adverteert op Facebook alsof het een Zoekmachine is.

Misschien weet u al enigszins wat van adverteren op internet en levert Google Adwords u al goede resultaten op. Adwords bestaat sinds 2000, dus u heeft wat tijd gehad om met het systeem te experimenteren en geleerd wat voor u werkt en wat niet werkt. Dat u uw advertentiegroepen strak afgekaderd moet houden door negatieve keywords te gebruiken en bezoekers naar de juiste landingspagina moet verwijzen.

Echter, wanneer u dezelfde strategie toepast op Facebook vallen de resultaten tegen. Dit komt omdat u probeert te adverteren op Facebook alsof het een zoekmachine is, terwijl uw potentiële klanten Facebook als een sociaal netwerk gebruiken.

Facebook-gebruikers Browsen terwijl Google-gebruikers Zoeken met een Doel

Mensen gebruiken sociale kanalen zoals Facebook met een andere bedoeling dan ze zoekkanalen gebruiken zoals Google.

U moet uw advertentiestrategie goed aanpassen aan het desbetreffende kanaal waarop u adverteert.

Wanneer gebruikers van Google zoeken hebben ze een specifiek doel voor ogen, wat vaak neerkomt op; iets te weten komen, ergens naartoe gaan of iets doen. Elk van deze doelen vraagt om een specifiek antwoord:

  • Wanneer men iets te weten wil komen gaat het om meer informatie over een product, dienst of persoon.
  • Bij het zoekdoel ‘ergens naartoe gaan’ gaat het om zoeken naar een bestemming.
  • ‘Iets doen’ zoekt naar plek om een transactie te doen of een andere conversie.

Als alles werkt zoals het zou moeten geeft Google de link naar het exacte antwoord op de zoekvraag van de gebruiker. Uw advertentie op Google zou zo goed mogelijk gerelateerd moeten zijn aan dit specifieke zoekdoel. In principe komt het erop neer dat Google’s hele advertentiesysteem gebaseerd is op de relevantie van uw specifieke zoekopdracht, Google noemt het gewoon een kwaliteitsscore.

Google’s eigen hulp sectie zegt het volgende:

een hoge kwaliteitsscore betekent dat ons systeem ervan uitgaat dat uw advertentie en bestemmingspagina relevant en nuttig zijn voor iemand die uw advertentie bekijkt

Hieronder volgt een voorbeeld van een Google Adwords campagne die goed inspeelt op het doel van mijn specifieke zoekopdracht. Ik ben een gemiddelde klant en ik wil een voetbalshirt van Barcalona kopen:

zoekopdracht-google

Google geeft diverse advertenties weer die mij helpen mijn doel te bereiken. Dit was een zoekopdracht om ‘iets te doen’, ik wilde afbeeldingen en prijzen zien van de artikelen.

Mensen gebruiken Facebook met meerdere doelen. Men komt niet op Facebook om antwoord te krijgen op een vraag, een routebeschrijving te zien of een bepaalde actie te ondernemen. Volgens een recent onderzoek is de hoofdreden om Facebook te gebruiken entertainment en op plek twee ‘om de tijd te doden’. Mensen kijken rond en zoeken naar grappige, interessante of anderszins enerverende content. Als u probeert te verkopen aan gebruikers wiens doel is om te browsen en om geëntertaind te worden, dan lukt dat niet snel.

Maak Facebook Campagnes om de Aandacht van deze Klanten te krijgen zodat u later wat kan verkopen.

Zoals al eerder gezegd is willen gebruikers op Facebook graag geëntertaind worden. Dus elke directe poging om hen iets te verkopen zal genegeerd worden of als vervelend ervaren worden. Echter, wanneer de gebruiker aan uw klant-profiel voldoet kan deze een lead worden en uiteindelijk een klant.

Dus, u hoeft Facebook niet links te laten liggen als advertentiekanaal. Probeer de aandacht van prospects te trekken op Facebook, verzamel hun informatie en probeer ze verder te binden totdat de prospect in een koop-modus zit. Dit zorgt voor een langere sales cyclus maar kan wel effectief zijn:

  1. Met verzamelen van gegevens zorgt u voor meerdere manieren om marketing op de prospects los te laten. U zou zowel de kracht van email als van remarketing kunnen aanwenden om deze potentiële klanten te bereiken en ze door uw sales funnel te sturen.
  2. U heeft de mogelijkheid om de lead op te warmen. Als de lead geïnteresseerd is, maar nog steeds ‘koud’, dan heeft u gegevens die het mogelijk maken om de lead warm te krijgen. U kunt ze van waarde blijven voorzien en ze kennis laten maken met uw product of dienst. Tegen de tijd dat u dan op een koop aanstuurt zijn de leads eerder geneigd tot conversie.

Een voorbeeld van een bedrijf dat leuke Facebook advertentiecampagnes draait is Arke. Zie hieronder hun advertentie:

facebook-advertentie-compagne

Ze trekken de aandacht door middel van een quiz of game. Bij deze gaat het om hoe uw volgende ideale vakantie eruit ziet. Ook kan er een reis gewonnen worden. Na klikken op de advertentie en voordat de App begint wordt om een like of emailadres gevraagd. Wanneer de gebruiker zijn of haar like heeft gegeven of email-adres heeft ingevuld begint de App / Game of Quiz. Daarna begint Arke een email-marketing campagne of ontvangt de bezoeker berichten van Arke op de tijdlijn zodat de potentiële klant steeds meer met het merk in aanraking komt. Uiteindelijk wordt dan geprobeerd ook daadwerkelijk een koop te realiseren.

Bij de App WinterCheck is het de bedoeling om door een reeks keuzes te maken tussen twee opties (plaatjes) tot uw ideale reis te komen. Op die manier vallen potentiële klanten binnen bepaalde keuze profielen. Dit is weer interessante data voor het benaderen van deze prospects. Moet Arke u benaderen met reizen voor twee of met familievakanties? U heeft uw voorkeur al gegeven…

facebook-advertentie-campagne-app-arke-wintercheck

Hoe maakt u Facebook Advertentiecampagnes die nu zorgen voor aandacht en later Sales opleveren?

1. Definieer uw ‘sales funnel’.

Wat zou voor u de ideale manier zijn om uw klanten door uw sales funnel te sturen? Schets het uit, beschrijf dit en hang het ergens in het zicht zodat u er vaak naar kunt kijken.

2. Verzin een aantrekkelijk aanbod.

Bedenk dat u moet concurreren met vele anderen die roepen om de aandacht van de Facebook-gebruiker dus zorg dat uw aanbod interessant is, entertainend is of op een andere manier van waarde is. Uiteraard zijn er diverse opties zoals spelletjes, quizzen, prijsvragen of bijvoorbeeld gratis samples. Alles wat u kunt bieden dat een email-adres of een like rechtvaardigd. Als er maar entertainment of waarde in zit.

3. De advertentiecampagne voorbereiden.

In deze stap is het zaak om in het oog springende advertenties te maken en uw doelgroep van uw campagne vast te stellen. (te bepalen op interesse) Focus op een kleine groep gebruikers wiens interesses goed in lijn zijn met wat u met uw product / dienst beoogt. Ik zou niet met hagel schieten.

4. Start de advertentiecampagne.

Begin met het verzamelen van gegevens zodra uw advertenties kliks opleveren. De advertenties zijn de eerste fase in uw sales funnel en als u de kliks niet krijgt kunt u de bezoeker niet verder door uw funnel sturen. Zorg voor ‘engagement’ in de advertentie zelf in (want concurrentie!)

5. Houdt de aandacht van de gebruiker vast als u eenmaal hun gegevens heeft.

Of u nou een email marketing campagne of een andere strategie gaat gebruiken, u wilt de gebruiker door de sales funnel hebben. U kunt gebruikers laten inschrijven voor een gratis proef(abonnement) of een andere aanbieding doen als de potentiële klant niet meteen converteert.

6. Blijf testen, herhalen en verbeteren.

Blijf tests uitvoeren op de advertenties en de aanbiedingen. Maar test ook de funnel zelf. In online marketing valt moeilijk winst te behalen als u uw strategie baseert op aannames zonder te testen. Test en meet ook de kleine conversies zoals de kliks en conversies op de landings pagina. En uiteindelijk natuurlijk de echte conversie die daadwerkelijk omzet genereert.

Als u adverteert op Facebook, zorg dan dat u aansluit op het gebruiksdoel van Facebook;

biedt nu leuke of interessante informatie zodat u bezoekers op een later moment om kunt zetten in klanten. Een sociaal netwerk gebruiken voor directe verkoop werkt minder goed.

Als u in lijn met het doel van uw bezoekers handelt kunt u hun gegevens gebruiken voor latere marketing acties en brengt u uw klanten stukje bij beetje in de koop-modus.

Meer van dit soort artikelen ontvangen?

Schrijf u dan in voor de MorgenOnline nieuwsbrief! Het laatste online marketing nieuws als eerste in uw mailbox.

Dé online marketing partner voor het MKB. Van responsive website ontwikkeling tot advies over betere online vindbaarheid.